AGRO 7038 – Special Topics IV – Soil-Plant Relationship And The Animal In Icls

Master/Doctoral

04 (60 h)

Content:

Agroecosystem, grassland ecosystem and its functioning; Soil attributes in the context of grassland agroecosystem; Soil acidity for pasture production; Biogeochemical cycle of phosphorus and potassium; Biogeochemical cycle nitrogen; Soil organic matter and carbon relations in ICLS; Balance of nutrients and the production of the ICLS system; Soil and animal production in ICLS.

Leandro Bittencourt de Oliveira

References

Anghinoni I.; Carvalho P. C. F.; Costa S. E. V. G. A. Abordagem sistêmica do solo em sistemas integrados de produção agrícola e pecuária no subtrópico Brasileiro. Tópicos Ciência do Solo, v.8, p.325-380, 2013

Souza, E. D.; Silva F. D.; Assmann T. S.; Carneiro M. A. C.; Carvalho P. C. F.; Paulino H. B. Sistemas integrados de produção agropecuária no Brasil. Tubarão: Copiart p 187- 210, 2018

Rheinheimer, D. S.; Somavilla, A.; Oliveira, L. B.; Tiecher, T. Ciclo biogeoquímico do fósforo, diagnóstico de disponibilidade e adubação fosfatada. 1. ed. Porto Alegre: 2020. 71p.

Bertol, O. J.; Filho, A. C.; Barbosa, G. M. C.; Santos, J. B.; Guimarães, M. F. Manual de manejo e conservação do solo e da água do estado do Paraná. 1 ed. – Curitiba, PR: Núcleo Estadual da Sociedade Brasileira de Ciência do Solo – NEPAR-SBCS, 2019. 325 p.

Bonetti, J. A., Fink, J. R. Manejo e conservação da água e do solo. Editora UFLA. Lavras, MG, 2020. 151 p.

Pauletti, V.; Motta, A. C. V. Manual de adubação e calagem para o estado do Paraná. 2 ed. – Curitiba, PR. Núcleo Estadual Paraná da Sociedade Brasileira de Ciência do Solo – NEPAR-SBCS, 2019 289 p.

UFPR no Facebook UFPR no Youtube UFPR no Twitter UFPR no Instagram
Agronomy Plant Production – Graduated Program